Tuesday, November 17, 2009

hadirku...


Andai hadirku dalam hidup dia..melukakan hatimu...maafkanlah..sedangkan kau sendiri yang meminta...kau sendiri yang merayu..katamu kita boleh bersaudara...kita boleh bahagia...tapi itu dulu...dan hanya seketika....kerana pintamu ada maksudnya..kerana izinmu ada dendamnya...bodohnya aku ketika itu...membiarkan diri terpalit dalam kemelutmu...

Dendammu ingin yang pertama..dan kau memujukku untuk meminta 'dendam' dilepaskan  buat sementara..supaya kau menaiki takhta ..yang pertama...dan katamu..'dendam' akan di ambil semula untuk menjadi yang ketiga..untuk mengajar keangkuhannya...tapi bila aku enggan menurut perintahmu...kau terus membuang aku dan kini aku menjadi dendammu...

Setelah aku tidak lagi dalam pakatanmu...kau mula menjejaki dendam yg pertama...kau bicarakan tentang aku..yang penuh palsu dalam ceritamu...kenapa kau semarakkan api yg mula padam..kenapa kau kocakkan air yang tenang...hanya kerana cemburu itu...cemburu kerana dirimu di ambil sekadar simpati...hanya untuk menyembuhkan sebuah penyakit...kerana itukah cemburumu...

Dengan dendam yg pertama..kau berjaya membina pakatan..untuk menghancurkan aku...sejujurnya..apa yg kau mahu...mungkin benar katamu...jika kau tidak dapat memiliki...semuanya akan berputih mata..alangkah malangnya yang pertama...kerana tidak tahu muslihat  yg kedua...jika tidak pasti jua enggan bekerjasama...

Dan kini...yang pertama...mengikut jejakku..ditinggalkan..pastinya pedih anak-anakmu...dan kedua tetap utuh berdiri..mengawal rapi agar dia tidak terlepas lari ..dari setiap pandangan...dan aku bisa menerima dan akur pergi..kerana sedari dulu aku terbiasa berdikari...tidak sedikit pun rasa gentar di hati..untuk sendirian di sini...hatiku lebih tenang..setenang air di lautan..sesekali berkocak disebabkan dia menjenguk diri...

Dan kau...bahagiakah kini..setelah apa yg kau lakukan ini...sementara hakikat sudah pasti tapi kau enggan mengerti...aku tahu..betapa hancurnya hati..bila kau tahu kenyataan yg abadi..kerana itu kau membawa dia pergi...jauh dari sisi...

Aku sedih..bukan meratapi diri tapi sedih ...melihatkan kau..yang berpura bahagia sedangkan kau menderita..hasil dari permainanmu juga...kerana kau..banyak yg terluka..banyak yang terseksa...dan aku..lukaku cuma sedikit sahaja..kerana aku sentiasa bersedia dan mungkin juga tiada anak yg terluka sama...

Pesanku..jika kau ingin bahagia...jujurlah dengan dirimu..sayangilah dirimu..sayangilah anak-anakmu...kerana dia... kau sanggup meninggalkan mereka hanya untuk kepentinganmu sahaja..bawalah mereka pergi bersama...apa guna kau bersama dia tapi anakmu kau tinggal merata..untuk apa...?  supaya mudah kau mengekori dia...supaya kau tidak terganggu dengan masalah mereka..begitukah...?

Dia ada berkata...tanpa aku di sisi...kau masih begini..masih takut dengan bayang sendiri..kenapa...kerana kau dibayangi dosa sendiri...dan kerana itu..hingga saat ini..kau masih memburu aku..menjejaki aku...dan aku ..tidak perlu sembunyi lagi..kerana aku hanya ada aku..




2 comments:

  1. itu JW-Meroyan memang ada masalah negara lah.. kalau kita layan, kita pon sengal jugak.. apa yang terbaik, ko jadikan diri ko lebih baik dari dia..

    sungguh hoh la ko ni..aku sedang sibuk buat proposal ni..huwaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
  2. sentiasa ingin jadi terbaik...tak berbaloi hidup hanya untuk menjadi suam suam kuku..wakakaka

    ReplyDelete