Friday, November 20, 2009

berlalu pergi...


kau berlalu tanpa pamit.... penuh resah... penuh gelisah...bagaikan pelarian yang dijejaki...bagaikan buruan yang dicari...deras kaki melangkah...

hatimu gundah bila bertemu...hatimu rindu melihat aku...dapat ku rasa debar di dada...dapat ku hidu getar di jiwa...tidak keruan melihatmu...bagai pesalah terlepas lari...takut membungkus diri...kaku dan keliru...

aku merenung matamu...terdiam kelu...ku sentuh tanganmu...menyapa...bibir bertaut seketika...ku dakap erat..rapat...terlena...hilang segala getar di hati...lenyap sunyi resah di jiwa...kau mula tersenyum..yang lama terpadam dari bibirmu...yang  lama hilang dari hatimu...hati berbunga riang...bebas dari belenggu yang mencengkam diri...bebas dari beban yang bersarang di hati...

waktu berlalu tanpa disedari...resah mula menjenguk diri...debar mula terasa...gelisah mula melanda...dan aku tahu...sudah waktunya untuk kau pergi...pergi menjadi abdi... pergi merantai diri...jika itu pilihanmu ...aku akur diri...aku merestui...kerana aku amat memahami...tapi kasih menguasai diri...dan biarlah aku yang pergi..pergi tanpa kembali...pergi tanpa dijejaki...

kau memegang tanganku..duduk melutut di depanku...kau renung mataku..kau usap wajahku...pilu...sabarlah...ungkapanmu...terlerai dari bibirmu...hati mula lemah...mula goyah...deraian airmata mula terasa...kau menyeka ia pergi...kau dakap erat..rapat..aku berbisik...relakan aku pergi....dan bukan kerana cemburu bertapa di hati ...tapi kerana ingin melihat kau bahagia...yang perlu terpancar di hati...yang perlu ada dalam diri...carilah bahagia dalam dirinya...carilah bahagia walau di mana...walaupun tanpa aku di sisi...

tak perlu ada sesal...tak perlu ada kesal...kerana kita yang memilih... perlu pasti apa kemahuan... perlu pasti apa keperluan...perlu ada rasional dalam diri...jangan terbuai dengan emosi...aku menanti jawapanmu...sedangkan kau masih diam terkaku...lama...waktu berdetik perlahan...sabarlah...terungkap kata yang sama... perlahan..beri waktu untuk daya...agar dapat merubah segala...itu pintamu...

tanpa aku ...hidupmu tetap begitu...tetap berliku...apa rasionalnya jika aku pergi...kau mula berbicara...

mungkin benar katamu...tapi aku tak sanggup melihat kau...terkurung berduka...terikat tersiksa...dalam sangkar buatannya...aku tidak kuat....aku menyapa

kiranya aku ada...biar terkurung berduka kau  tetap bahagia...biar terikat tersiksa kau  tetap merasa nikmatnya..mungkin zahirnya aku melihat begitu...tapi batinmu  memerlukan aku ...untuk kuat...terus kuat untuk hidup...itu kekuatan yang kau harap dariku...dan jika aku  tiada...apa yang tinggal di sini...hanya tubuh yang semakin lemah...jiwa yang semakin parah...jelasmu..

aku terdiam...mengangguk lemah...pasrah...



No comments:

Post a Comment