Monday, November 16, 2009

Perlukah...


Perlukah aku ke sana..?  Membina sebuah kehidupan yang baru di sana..?  Sedangkan aku selesa di sini..sementara namaku makin dikenali..makin mudah untuk mencari rezeki..biarpun hidupku sunyi di sini..sepi..tapi masaku sentiasa terisi...Jika ke sana..aku terpaksa membuka lembaran yg baru bermula dengan tiada apa...kosong..sifar..Yang ada cuma dia...cuma kasih sayang dari dia..tapi itu tidak cukup memberi jaminan yang dia akan sentiasa di sisi...Kasih sayang sahaja tidak cukup untuk aku hidup...tidak cukup untuk  masa depanku...Rasionalnya...aku memerlukan lebih dari itu...memerlukan yang aku tahu dia tidak bisa mampu untuk memberi...

Tamakkah aku...tidak..itu hanya tuntutan hidup..tuntutan yang sewajarnya bernama manusia..untuk terus hidup..untuk terus kekal dalam keselesaan hidup...Usia makin menginjak...dan aku perlu menyediakan diri..untuk kehidupan yang lebih baik..untuk kehidupan yang semakin matang...supaya aku dapat bersara dengan tenang dan aman...Kasih sayang...? ..biarlah..mungkin ia bukan milikku...dan..aku pasrah..andai ianya benar milikku..pasti ia akan kembali...aku tidak punya waktu untuk merebut..untuk bersaing sebuah kasih sayang...kerana aku punya tanggung jawab yang lebih penting...dari memikirkan soal perasaan...tanggungjawab pada diriku sendiri...tanggung jawab untuk keperluan diri...Jika aku perlu kehilangan sebuah kasih sayang...biarlah..kerana secara teknikalnya aku sudah lama kehilangannya..cuma hati yang enggan melepaskan dia pergi..cuma hati yang masih berharap...untuk terus kekal bersamanya...

Tapi dia...?  Biarlah kami berjauhan ...agar dia dapat berfikir apa yang dia inginkan dari sebuah perhubungan...dan risikonya tetap ada..samada aku memilih terus kekal di sini atau aku menurutnya ke sana...biarlah...moga hubungan  ini kekal wangi..kekal harum..bila berjauhan....

Andai aku ke sana...ribut pasti melanda..badai pasti menimpa... jika kehadiranku  dihidu oleh mereka...Aku tidak ingin hidup seperti orang buruan..yang sentiasa ingin dijejaki..yang sentiasa ingin diketahui...Aku hanya inginkan sebuah kehidupan yang biasa..seperti mereka...

Tapi rindu..terlalu mencengkam....terlalu dalam...biarlah...akan ku pujuk hati ku..ini semua hanya sementara..hanya seketika...akan sampai waktunya rindu pasti terubat..rindu pasti dirawat...Duhai hati..kau pasti kuat..kerna waktu yang bersisa ini patut  fikirkan tentang diriku bukan tentang yang lain...bantu dirimu...baru kau bisa bantu dirinya..kerna dia masih memerlukanmu...

Kasih...harap kau mengerti...mengapa aku masih di sini...masih terus berdiri ..tanpa melangkah pergi..walaupun hati meronta ingin pergi..walaupun kaki terasa ingin berlari...tapi akal meminta jangan pergi...kerana di mana jua aku berada...kau tetap di hati..

2 comments:

  1. Salam kasih sayang untuk penulis. Saya sekadar memberi pendapat. Adakalanya kita memerlukan pengorbanan. Tetapi biarlah pengorbanan kita berbaloi dan memberi faedah pada diri. Jika tanya pada diri siapa yang paling layak disayangi sudah tentu jawapnya adalah diri sendiri. Terlalu banyak risikonya untuk melakukan sesuatu perubahan dan ia memerlukan penelitian dan rasional dari diri sendiri. Fikirkan yang terbaik untuk diri sendiri. Itu paling penting.

    ReplyDelete
  2. sayangi diri kita dulu.. kadang2 sayang mereka hanya di titian bibir.. sedangkan di dalam hati, tiada sekelumit ruang untuk kita mengenal erti kasih... masa depan perlu difikirkan... jika ada rasa kasih dalam dirinya.. sudah lama dia berkorban mencari kebahagian yang pasti buatnya... tapi.. itu bukan tindakannya.. jadi fikirkan...

    ReplyDelete